Intercontinental Journal on Physical Education
ISSN 2675-0333

http://www.ijpe.periodikos.com.br/article/5f2a50e90e88258a4f4c387f
Intercontinental Journal on Physical Education<br> ISSN 2675-0333
Original Article

A importância da preparação da escola e do corpo docente na temática gênero: percepções dos alunos sobre as aulas de educação física escolar

Isabel Carvalho Pereira, Maria Clarice de Almeida Esteves, Rafaela Pereira Elias, Raphael Almeida Silva Soares & Rubem Machado Filho

Downloads: 6
Views: 571

Resumo

Brazilian society is undergoing constant social and behavioral changes, and the search for the guarantee of rights among socially segregated groups is remarkable. The school, as a place of knowledge production, must be linked to large centers of knowledge, disseminating knowledge and minimizing socioeconomic gaps. The Physical Education Teacher has an influence on the applicability of the theme, dealing with the movement's body culture, considering the individual's cultural and social manifestations. The study aims to verify the contribution of the teaching staff in the integral training of students about the plurality of bodies. The questionnaire was composed of 9 (nine) objective questions and 2 (two) discourses with the theme Gender and Sexuality in Education classes Physics. The research universe comprised 42 (forty-two) students from schools in the state of Rio de Janeiro. Data collection took place in April 2020. The results identified that different opinions of the presented themes (gender, sex, and sexual orientation), and the notable difficulty of discussing the theme, avoiding the subject or presenting prejudiced thoughts, recurring in patriarchal and traditional environments. The physical education teacher's work can bring behavioral changes to such students' positions, bringing respect and tolerance to others. The pedagogical part is responsible for disseminating subjects, promoting understanding of bodies, their diversity and their diverse representations of movement, increasing students practicing physical education classes and reducing school dropout.           

Palavras-chave

Gênero, educação física escolar, professor de educação física.

References

Altmann, H., Ayoub, E., Garcia, E. F., Rico, E. R., & Polydoro, S. A. J. (2018). Gênero e cultura corporal de movimento: práticas e percepções de meninas e meninos. Revista Estudos Feministas26(1).

Uchoga, L. A. R., & Altmann, H. (2016). Educação física escolar e relações de gênero: diferentes modos de participar e arriscar-se nos conteúdos de aula. Revista Brasileira de Ciências do Esporte38(2), 163-170.

Governo do Estado do Rio de Janeiro. (2019) Comissão de Inclusão e Diversidade.. Deliberação CEE Nº 371, Rio de Janeiro, DE 30 DE JULHO DE 2019, p. 29.

Vivendo a Adolescência. (2017) Fase da vida? Faixa etária? Construção social? Afinal, o que é Adolescência?.. Disponível em <  http://www.adolescencia.org.br/site-pt-br/adolescencia >, acesso em 17/04/2020

Freire, P.  (2019). Educação e Mudança. IPEA- Instituto de Pesquisa Econômica Aplicada - Atlas da Violência; 12a Edição. Paz e Terra. Rio de Janeiro, p 16, 1979. Disponível em < http://www.ipea.gov.br/atlasviolencia />, acesso em 15/03/2020

Lima, L, Paludo, R, Pereira, V, (2019). Jaume Carbonell: “Função do professor não é ditar pensamento, mas ensinar a pensar”, Portal Desafios da educação, Grupo A, Disponível em:< https://desafiosdaeducacao.grupoa.com.br/jaume-carbonell-entrevista /> acesso em: 23/04/2020

Lima, M. (2016). Baixa frequência nas aulas de Educação Física: percepção dos alunos do ensino médio sobre seus determinantes. III Congresso Nacional de Educação – CONEDU, Natal.

Neto, A. et al. (2014).  Evasão nas aulas de Educação Física escolar. EFDeportes.com, Revista Digital. Buenos Aires, ano 19, Nº 198. Disponível em: <https://www.efdeportes.com/efd198/evasao-nas-aulas-de-educacao-fisica- escolar.htm  > acesso em 19/04/2020

Moreira, Y. L. F. (2019). O papel do bibliotecário no processo de formação dos discentes: estudo nos cursos de história, jornalismo e pedagogia da Universidade Federal do Ceará. Disponível em: <  https://www.nucleodoconhecimento.com.br/educacao/o-papel-social-da-escola> acesso em 15/04/2020

Noronha, D., Gavião, P. C. S., Balinhas, V. L. G., Domingues, R. D. S., & Silva, T. M. D. C. E. (2017). POR QUE ESTUDANTES EVADEM DAS AULAS DE EDUCAÇÃO FÍSICA NO ENSINO MÉDIO?. Anais do Salão Internacional de Ensino, Pesquisa e Extensão9(2).

Instituto Fazendo História, (2017). Oficina “ Sexualidade e Gênero: como lidar”, Disponível em: <https://www.fazendohistoria.org.br/bloggeral/2017/12/7/sistematizao-da-oficina- sexualidade-e-gnero-como-lidar> acesso em 15/04/2020

De Oliveira, G. M., & De Oliveira Caminha, I. (2014). Epistemologia genética e educação física: algumas implicações pedagógicas. Psicologia Escolar e Educacional18(1), 57-65.

Oliveira, W. M. (2014). Uma abordagem sobre o papel do professor no processo ensino/aprendizagem. RESUMO, Inesul, Londrina. Disponível em: <https://www.inesul.edu.br/revista/arquivos/arq- idvol_28_1391209402.pdf> acesso em 23/04/2020

Parâmetros curriculares nacionais :(1997). Educação física / Secretaria de Educação Fundamental. – Brasília: MEC/SEF. Disponível em
< http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/livro07.pdf > acesso em 02/03/2020

Quadro, R, Ojeta, T. (2012) Corpo e Educação Física Buenos Aires FDeportes.com, Revista Digital. Nº 175, ,. Disponível em: <https://www.efdeportes.com/efd175/corpo-e-educacao-fisica.htm.> acesso em 23/04/2020


Submitted date:
06/03/2020

Reviewed date:
07/30/2020

Accepted date:
08/05/2020

5f2a50e90e88258a4f4c387f ijpe Articles
Links & Downloads

IJPE

Share this page
Page Sections